wat nieuwsorganisaties (misschien) kunnen leren van de nieuwe iBooks (Author)

Joshua Benton somt op Niemanlab.org een viertal lessen op die nieuwsorganisatie kunnen leren van Apple’s nieuwe iBooks (Author). In grote lijnen zijn het absoluut interessante lessen: de drempel voor nieuwsorganisaties om ook e-boeken op basis van hun redactioneel materiaal te maken, is weer een stuk lager komen te liggen. Anderzijds kunnen ook boeken makkelijker in stukken worden verdeeld en verkocht, zodat ze meer in de richting van een periodieke uitgave opschuiven. Hier is op zich niet echt iets nieuws aan – sinds er (lange) verhalen verteld en opgeschreven worden, gebeurt dit al, maar digitaal is het nu nog een stuk makkelijker.

 

Toch hebben we enkele bedenkingen hierbij:

 

Het is absoluut het recht van een commercieel bedrijf om een markt op te bouwen en zijn eigen positie zoveel mogelijk te consolideren en af te schermen. Maar uitgevers, scholen, auteurs en dergelijke moeten toch erg goed nadenken voor ze met iBooks (Author) aan de slag gaan. Zoals we al in een vorige post aanhaalden, stipuleren de algemene voorwaarden van iBooks Author dat een werk dat je met deze oplossing maakt, alleen mag en kan verkopen via iBooks. Wil je je e-boek via een ander kanaal verkopen, dan mag dat niet.

 

Technisch zal het trouwens ook moeilijk zijn, want het formaat lijkt niet meteen compatibel te zijn met andere platformen. Het is zelfs niet geheel duidelijk of je het zelfde werk wél met een andere authoring tool voor een ander platform mag aanmaken.

 

Alleen puur commercieel is dit voor uitgevers niet echt wijs, want je sluit je product op in slechts één winkel. Zeker voor de educatieve markt, waar de oplossing in de eerste plaats voor bedoeld lijkt (maar Apple kennende zal dit waarschijnlijk vooral een testcase zijn), hebben we toch ook meer fundamentele bezwaren: door (alleen) met iBooks in zee te gaan, sluit je kennis op in één ecosysteem. Je verplicht je studenten om een iPad te kopen/gebruiken. Dit veronderstelt al dat zij of hun school daar de middelen voor hebben, maar het is ook niet helemaal duidelijk of het didactisch wel het meest interessante is.

 

DTP & Frontpage

 

Met iBooks Author dreigt de geschiedenis van de DTP van de jaren ’80 en de web authoring tools van de jaren ’90 zich ook te herhalen. Toen werd het plots voor ‘iedereen’ makkelijk én mogelijk om respectievelijk drukwerk en websites aan te maken. We krijgen nog krampen als we aan veel van die resultaten terugdenken. Op zich is die ‘democratisering’ zeker een goede zaak, maar boeken, magazines, nieuws en dergelijke uitgeven is nog wat anders dan een hoop tekst met afbeeldingen in sjablonen gieten.

 

Er zullen absoluut mooie dingen uitkomen, maar de vrees is dat er de eerste tijd vooral veel afzichtelijke rommel geproduceerd zal worden. Het zal voor die mooie producten heel moeilijk zijn om nog tussen al die rommel op te vallen. Daarvoor zullen we mensen en bedrijven nodig hebben die een selectie maken uit die veelheid, het product verbeteren en er marketing rond voeren. Dat noemen we dan uitgevers.

 

Natuurlijk zullen er ook voorbeelden zijn van auteurs die op eigen kracht hun werk tot een succes maken, zoals er ook bloggers zijn die geweldig succesvol zijn en er nu ook al auteurs met uitgaven in eigen beheer groot zijn geworden. Absoluut, maar de vraag is of en in hoeverre  dat dankzij een oplossing als iBooks Author zal zijn.

 

Het artikel van Joshua Benton staat hier:

http://www.niemanlab.org/2012/01/the-day-the-bookshelf-shook-four-lessons-for-news-orgs-from-todays-apple-ibooks-announcements/

 

Ook de WSJ heeft een interessant stuk dat vooral op de educatieve markt focust: http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204555904577169523446883172.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: