hebben uitgevers de oorlog al verloren?

In een blog op CNN argumenteert Pete Cashmore van Mashable dat de uitgevers de strijd met technologiebedrijven als Apple en Google eigenlijk al verloren hebben. In een eerder bericht gaven we zelf al aan dat dat risico er zeker in zit. De muziekindustrie heeft de strijd al lang verloren, maar het is de vraag of de uitgeefsector echt dezelfde richting uitgaat.

Een organisatie als INMA heeft gisteren wel een min of meer gezamenlijke reactie de wereld ingestuurd, maar of dit veel indruk zal maken bij de Apple’s en Google’s van deze wereld, valt nog af te wachten. Zeker omdat een aantal uitgevers al expliciet heeft ingetekend op het abonnementensysteem van Apple. 

Waarschijnlijk voeren Apple en Google niet per se een bewuste verdeel en heers politiek, maar in de praktijk komt het daar wel op neer. Apple (en Google) hebben een quasi monopoliepositie, en de uitgevers zijn onderling te sterk concurrent om één blok te vormen tegen deze bedrijven. Ook hier kunnen de uitgevers leren van de muziekindustrie, die ook stukje bij beetje overstag is gegaan om tenslotte als geheel te verliezen.

Misschien is de strijd al wel langer geleden gestreden en verloren, en wel door de schuld van veel uitgevers zelf. Vroeger luidde het dat ‘content is king’, maar zelfs in de papieren wereld was dat bij veel uitgevers al niet meer zo. De content is voor veel uitgevers een noodzakelijk kwaad om bedrukt papier te kunnen verkopen, liefst met veel advertenties op. Toen ze naar het internet trokken, werd dat pijnlijk duidelijk: de inhoud werd gratis weggegeven, in de hoop dat adverteerders alles wel zouden betalen.

Na vijftien jaar gratis je kerngoederen weggeven en het publiek daar aan doen wennen, moet je niet verrast zijn dat dat publiek daar zo ineens niet voor wil beginnen betalen. Met het mobiele verhaal zien we trouwens net dezelfde fouten terugkeren: soms moet je wel voor een app betalen, maar meestal is de inhoud daarna gratis.

Met papier en websites hadden de uitgevers nog wel zelf de ‘technologie’, de rest van de keten en de drager (deels) in handen, maar met tablets en andere vormen van e-reading lijkt ook dit aspect hen te ontglippen. Pete Cashmore heeft gelijk als hij zegt dat de uitgevers zo hun laatste strohalm, de distributie, ook kwijt dreigen te raken.

Misschien moeten de uitgevers zich maar eens bezinnen over wat ze nu precies willen met hun kerngoederen, de ‘inhoud’, en die eerst zelf naar waarde leren schatten. Of is dit te veel frustratie van een (ex)journalist?

Update: Paul J. Miller, ex-Engadget, slingert zo’n beetje hetzelfde verwijt richting zijn ex-werkgever AOL.  

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: