Ongo: interessant nieuw aggregatiemodel voor betalend nieuws

Deze week startte in de VS Ongo, ‘een persoonlijke nieuwsdienst’ die digitaal nieuws van verschillende bronnen samenbrengt en op een aantrekkelijke manier presenteert. Klinkt op het eerste zicht als de zoveelste Flipboard, Pulse of andere aggregatiedienst.

Maar er zijn genoeg verschillen. Zo haalt Ongo zijn artikelen bij gerenommeerde media als The Guardian, Financial Times, New York Times of The Washington Post. Momenteel uit 9 bronnen, maar er zouden er meer aankomen. Het gaat bij de meeste van deze bronnen over de totale nieuwsproductie, dus niet alleen wat (gratis) online komt.  Er is een redactie die een selectie samenstelt van de artikelen die iedereen kunnen interesseren, maar daarnaast kan je als gebruiker ook voorkeuren of categorieën opgeven: zakelijk, sport, technologie, kunst, opinie, enzovoort. Je kan uiteraard ook gericht zoeken naar bepaalde inhoud.

Ander belangrijk verschil is dat Ongo betalend is: 6,99 dollar per maand voor het op zich al ruime basispakket. Wetende dat je hiermee toegang krijgt tot alles van The Washington Post en een groot deel van the NY Times en Financial Times, naast nog andere bronnen, is dat een prijsje. Daarnaast kan je voor 99 cent per maand nog een titel toevoegen.

Interessante functies zijn onder meer de Clippings, waar je stukken die je wilt bijhouden in kan stockeren. Daarnaast kan je links naar artikels doorsturen met een tweet, link op Facebook of per mail – wat bij zo goed als geen ander betalend nieuwsmedium zomaar kan (op iPad voorlopig alleen per mail). Je kan ook ‘Clubs’ oprichten om met anderen over een bepaald thema te discussiëren.

Ongo is als web app beschikbaar op zo goed als alle toestellen waar je internettoegang op hebt. Een dag na de lancering kwam er ook een iPad app uit.

Een zaligmakend publicatiemodel is dit zeker niet, maar dit lijkt ons toch wel erg interessant voor een groot deel van de gebruikers. Voor zowel mediaconsumenten als uitgevers is het waarschijnlijk moeilijk om het idee los te laten van alles in één titel terug te vinden, resp. aan te bieden. Bij elk artikel staat wel duidelijk uit welke bron het komt, en op de iPad app komt het logo er nog bij als je een individueel artikel oproept. Maar je krijgt uiteraard niet de ‘totale titelbeleving’ zoals je die nu bij de meeste krantenapps krijgt die een pdf-versie van de gedrukte krant bieden.

Mocht dit model echt dominant worden en er voor zorgen dat minder mensen de individuele titels kopen of er zich op abonneren, en zo die aparte titels kannibaliseren, dan krijgen de uitgevers natuurlijk wel een probleem. Maar voorlopig kan dit toch een interessante extra bron van inkomsten zijn.

Ongo doet sterk denken aan wat dichter bij huis eLinea wil doen. Dit Nederlands initiatief wil ook mensen toelaten om zich te abonneren op bepaalde artikelkanalen, om die artikels vervolgens op eender welk toestel te lezen. In Nederland gaat eLinea volgens de laatste berichten in februari commercieel van start, maar ook in België start men binnenkort met een proeftraject. eLinea doet ook mee aan het onderzoeksproject Van e-reader naar e-reading.

www.ongo.com

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: