The Wall Street Journal for iPad: abonnementen verlopen buiten iTunes account om « Digitmedia

h1

The Wall Street Journal for iPad: abonnementen verlopen buiten iTunes account om

zondag 4 april 2010

The Wall Street Journal is één van de kranten die vanaf dag één van de iPad lancering aanwezig zijn met een voor iPad geoptimaliseerde app in de iTunes store. Je kan de app gratis downloaden in de iTunes store, maar een abonnement op WSJ for iPad is betalend – 3,99$ per week of 17,99$ per maand.

Opmerkelijk is dat het abonneren en betalen met kredietkaart via een formulier op de website van WSJ dient te gebeuren. Nochtans verschenen er in februari een aantal artikels waarin de uitgevers hun ongenoegen uitten dat het abonneren via het iTunes account van de lezer diende te gebeuren.

Een verplichting om abonnementen via het iTunes account te laten lopen, zou namelijk impliceren dat de uitgevers geen toegang zouden krijgen tot de abonneegegevens van hun lezers. Bovendien zou Apple daardoor automatisch 30% commissie krijgen, zoals bij alle betalingen in de App Store.

Blijkbaar hebben de uitgevers en Apple dus ondertussen een overeenkomst bereikt, die tegemoet komt aan de grieven van de uitgevers.

Hopelijk onderhandelen de Belgische uitgevers ook een dergerlijke gunstige regeling, eenmaal iPad in België verkrijgbaar wordt. Er is nog geen officiële datum bekend gemaakt voor de lancering in ons land, maar wellicht komt iPad ergens in mei naar België.

Geplaatst in Digital Magazines & Newspapers, iPad | Getagged , , |

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: